Det finns en sorts elfordon som drivs med hjälp av bränsleceller istället för batterier. Vätgas är det vanligaste drivmedlet för bränslecellerna. Enligt branschen är all vätgas som används som drivmedel i Sverige så kallad grön vätgas, d.v.s. vätgas som producerats från förnybar energi.

För- och nackdelar med bränslecellsfordon

+ Inga lokala hälsofarliga utsläpp

+ Snabb tankning

+ Relativt lång räckvidd, cirka 50 mil per tankning

+ Erhåller en bonus om 60 000 kr vid nyinköp

 

- Dyrare fordon

- Begränsad tankinfrastruktur

- Begränsat utbud av fordon

- Kostsam infrastruktur

Vätgasfordon

I mitten av 2019 fanns ett fåtal vätgasdrivna lätta fordonsmodeller i Sverige men flera tillverkare arbetar med att utveckla nya modeller vilket förväntas öka utbudet framöver. Fordonen är jämförbara i pris med batterifordon. Om du vill veta mer om bränslecellsfordon och se vilka modeller som finns på den svenska marknaden kan du hitta mer i den här broschyren.

Tankinfrastruktur för vätgas

I mitten av 2019 fanns fem publika tankställen för vätgas i Sverige, från Umeå i norr till Göteborg i söder. Det pågår projekt för att utöka antalet tankställen i Sverige och EU:s Infrastrukturdirektiv bidrar till att driva på utvecklingen av infrastruktur för vätgas i Europa. Grön vätgas har vanligen ett slutpris likvärdigt diesel och bensin per körsträcka.

Framtid

Flera tillverkare arbetar med att utveckla nya modeller vilket förväntas öka utbudet framöver. Konceptbilar har visats upp där laddbara fordon använder vätgas som räckviddsförlängare. Detta eliminerar de problem som finns med att ha en förbränningsmotor som räckviddsförlängare men kan ändå utöka fordonets räckvidd betydligt. Tunga lastbilar förväntas lanseras inom några år och bussar finns på marknaden. Vissa tyngre fordon med stora vinster av elektrifiering förväntas relativt snart ha stor nytta av att använda bränsleceller istället för batterier där laddning från elnätet av olika skäl är dyrt eller opraktiskt.