Laddinfrastruktur för elbilar vid stora trafikflöden och event

Vad händer i en inte alltför avlägsen framtid när vi har en betydligt större andel elektrifierade fordon och exempelvis en stor del av Sverige avslutar sitt sportlov och kör ifrån Sveriges alla fjällstugor samtidigt som Stockholmarna kör till samma stugor? Räcker två snabbladdare i Mora? Går det att försvara att ha fler laddare i drift trots att de bara används några dagar per år? Hur gör man i sommarstäder som flerdubblar sitt invånarantal några veckor om året? Hur gör man vid stora idrottstävlingar och andra event?

Rapporten belyser, diskuterar och analyserar problematiken kring snabbladdning av elbilar i fall då en tillfällig stor mängd elbilar kör på vägar som normalt inte är särskilt trafikerade. En portabel lösning baserad på batterilager med och utan lokal elproduktion utvärderas som lösning på problemet.

Tillbaka till listan
 
 
 
Våra partners
  • Biogasbolaget i Mellansverige AB

  • Preem

  • AGA

  • Cortus Energy

  • Enköpings kommun

  • E.ON

  • Eskilstuna Energi & Miljö

  • Håbo kommun

  • IVL Svenska Miljöinstitutet

  • Käppalaförbundet

  • Lantbrukarnas Riksförbund

  • Nordic Gas Solutions

  • Region Uppsala

  • Region Örebro län

  • Region Östergötland

  • Region Sörmland

  • RISE Research Insitutes of Sweden

  • Sala Heby Energi

  • Scandinavian Biogas

  • SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet

  • SRV Återvinning

  • Stockholm Gas

  • Stockholms Stad

  • Svensk Biogas

  • Gasum

  • Tekniska Verken i Linköping

  • Tyresö kommun

  • Uppsala kommun

  • Uppsala Vatten

  • VafabMiljö

  • Svealandstrafiken

  • Västerås Stad

  • Örebro kommun

  • Svensk Växtkraft

  • UL

  • Askersunds kommun

  • Stockholm Vatten och Avfall

  • Järfälla kommun

  • Eskilstuna kommun

  • Hallstahammars kommun

  • Kungsörs kommun

  • Sala kommun

  • Trosa kommun

  • Vingåkers kommun

  • Örebro Tvätt

  • Ekogas

  • Coop

  • Tierps kommun

  • FordonsGas Sverige

  • Scania Sverige

  • Storsthlm