Remissvar

Yttrande gällande promemorian Ändrad malus för husbilar och vissa alternativbränslefordon Fi2024/00720

BioDriv Öst avstyrker förslaget om att undantaget från malus för etanolfordon tas bort från och med 1 februari 2025. Detta eftersom förslaget är negativt för svensk krisberedskap och hämmar omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Malus-skatt på etanolfordon skulle göra det dyrare för de kommuner, regioner, statliga myndigheter och företag som investerar i etanolfordon för att rusta sina fordonsflottor för kris.

Läs mer »

Yttrande gällande uppdaterad förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor

BioDriv Öst ställer sig mycket positiva till förslaget till att den statliga miljöbilsdefinitionen från och med 1 april 2024 omfattar elbilar, vätgasbilar och biogasbilar. Efter att miljöbilsdefinitionen under 2010-talet ändrades fram och tillbaka flera gånger ger detta förslag både fortsatt långsiktighet och välbehövd harmonisering med övriga styrmedel kopplat till miljökrav på fordon. Vår bedömning är därför att förslaget till uppdaterad miljöbilsdefinition ger den tydlighet och långsiktighet på området som såväl upphandlande myndigheter, biltillverkare och transportutförare återkommande efterfrågar.

Läs mer »
Remissvar gällande förslag om koldioxidnormer för tunga fordon

Yttrande gällande förslag om koldioxidnormer för tunga fordon

Nuvarande förslag om utsläppsminskningar från fordon är utformat så att det i praktiken endast går att tillgodoräkna sig dessa utsläppsminskningar via elektrifiering. Att på kort sikt endast satsa på ett teknikspår är riskabelt för omställningstakten, särskilt om hinder för teknikutvecklingen uppstår. Att starkt förlita sig på endast ett teknikspår är dessutom riskfyllt i ett krisberedskapsperspektiv.

Läs mer »
Yttrande gällande ändring i förordningen om klimatbonusbilar

Yttrande gällande ändring i förordningen om klimatbonusbilar

BioDriv Öst står bakom förslaget till förändringar i stort men vill poängtera att det redan nu är viktigt att se längre än till år 2023. Kontrollstationer behöver införas. För att få en mer ändamålsenlig styrning föreslår vi även att en avtagande bonus införs mellan 500 000 – 700 000 kr i inköpspris. Den avtagande bonusen bör införas i kombination med att lätta lastbilar och personbilar med över sju sittplatser får en extra bonus om 10 000 – 15 000 kronor om de drivs av el.

Läs mer »
Yttrande gällande Transportstyrelsens utredning (TSG 2020-11409) om förutsättningarna för att föra vissa fordon som drivs med el eller andra alternativa drivmedel med körkortsbehörighet B

Yttrande gällande Transportstyrelsens utredning (TSG 2020-11409) om förutsättningarna för att föra vissa fordon som drivs med el eller andra alternativa drivmedel med körkortsbehörighet B

BioDriv Öst avstyrker förslaget om att inte införa undantaget. Vi uppmanar regeringen att tillåta personer med B-körkort att framföra el- eller biogasdrivna fordon med en totalvikt över 3 500 kg, men inte över 4 250 kg, enligt liknande modell som Tyskland och flera andra EU-länder gjort.

Läs mer »
Yttrande gällande promemorian Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten

Yttrande gällande promemorian Rena och höginblandade biodrivmedel inkluderas i reduktionsplikten

Förslaget riskerar att få genomgripande konsekvenser för transportsektorns omställning och det leder sannolikt till en ökad klimatpåverkan Konsekvenserna av att inkludera rena och höginblandade flytande biodrivmedel i reduktionsplikten är svåra att förutsäga i sin helhet. Det är oroande, eftersom regeringen framhållit reduktionsplikten som ett av de viktigaste styrmedlen för att nå 2030-målet för transportsektorn. Mycket tyder på att förslaget leder till mer utsläpp jämfört med fortsatt skattebefrielse och därmed försvåras möjligheterna att nå Sveriges klimatmål.

Läs mer »
Yttrande om Promemoria Genomförande av ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster (I2021/00867)

Yttrande om Promemoria Genomförande av ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster (I2021/00867)

Förslagen i promemorian utgör ett viktigt bidrag till transportsektorns omställning. För att 2030-målet för transportsektorn ska kunna nås behövs styrmedel som leder till en positiv utveckling av en bredd av olika hållbara förnybara drivmedel. Ändringen av direktiv 2009/33 om främjande av rena och energieffektiva vägtransportfordon, som primärt stöttar omställningen till en ökad elektrifiering av transportsektorn, utgör därmed en viktig del av omställningen.

Läs mer »