Regional Statistik fossilfria drivmedel

Användning av fordon som drivs/kan drivas med fossilfria drivmedel
i förhållande till Sverige totalt 2024 (% av fordonsflottan)

Den totala summan i procent anges ovanför stapeln, föregående års siffra anges inom parentes. Andelen fordon som kan drivas med fossilfria drivmedel har ökat i alla segment. Bland lätta lastbilar har främst elbilar bidragit till ökningen. För tunga lastbilar beror ökningen till ungefär lika delar på ökat antal el- och gasfordon. På personbilssidan beror ökningen främst på en ökad mängd rena elbilar men också på ett ökat antal laddhybrider. För bussar har andelen gasbussar minskat något men elbussarna har ökat ungefär dubbelt så mycket. Fordon godkända för biodiesel saknas i Trafikanalys statistik.

Producerad volym under 2023 av fossilfria drivmedel i förhållande till den nationella potentialen
(% av potentialen, utgår från länsstyrelsernas infrastrukturplaner)

Cirka 19 % av den nationella produktionspotentialen utnyttjas. Detta åskådliggörs av det mörkblå strecket i diagrammet. Samtliga län i regionen har biogasproduktion där Stockholms län har högst andel. Östergötlands län är det enda länet i regionen som har etanolproduktion. Inget av länen har biodieselproduktion i någon större skala. Diagrammet tar inte hänsyn till ursprungslän för råvarorna. Exempelvis importeras en stor del av råvarorna till etanolproduktionen i Östergötland från omkringliggande län. Observera att statistiken har ett års eftersläpning.

Produktion av biogas i förhållande till Sverige totalt 2023 (GWh per capita)

Den ljusblå linjen anger producerad biogas i GWh per 100 000 invånare för hela Sverige, vilket är 21,66 GWh. Pilen och procenten ovanför stapeln anger uppgång eller nedgång jämfört med föregående års resultat. Produktionen har ökat mest i Södermanland men också i Uppsala, Örebro och Östergötlands län. I Västmanlands och Stockholms län har produktionen istället minskat något. Totalt sett innebär detta en liten minskning för produktionen i regionen. Observera att statistiken har ett års eftersläpning.

Översikt över regionala trender inom biogasproduktion och fordon

I översikten syns utvecklingen av biogasfordon, produktion av biogas samt försäljning av fordonsgas. För biogasproduktion och fordonsgas är 2022 det senaste året med fullständig statistik och därmed det år som redovisas. Observera att innan 2018 avser lätta fordon endast personbilar och tunga fordon avser endast bussar. Från 2018 inkluderas lätta lastbilar och tunga lastbilar i respektive kategori. Fordonsgasanvändningen i regionen fortsätter att öka, liksom antal tunga fordon. Lätta fordon fortsätter minska.

Utvecklingen av fordonsgasförsäljning samt antal tankställen i regionen

Fordonsgasförsäljningen för 2024 har ökat jämfört med föregående år. Flytande biogas (LBG) står för den största delen av ökningen. Antal tankställen med komprimerad biogas har minskat med åtta stycken. Ett tankställe för flytande fordonsgas har tillkommit. I hela Sverige finns drygt 210 publika tankställen för komprimerad biogas. I diagrammet framkommer att det finns 77 tankställen för komprimerad fordonsgas i regionen, 55 av dessa är publika.

Total beräknad klimatnytta för BioDriv Östs verksamhet

Den uppskattade totala klimatnyttan för BioDriv Östs genomförda verksamhet uppgår till cirka 10 350 ton koldioxidekvivalenter årligen för perioden 2022–2024. Av detta står biodiesel (HVO) för den största andelen, cirka 6 100 ton koldioxidekvivalenter följt av el på cirka 2 300 ton och biogas på 1 950 ton. Jämfört med den klimatnytta som uppskattas ha uppstått oavsett har biogas ökat med cirka 300 %, el cirka 130 % och biodiesel med cirka 100 %. Resultatet gäller sammantaget för insatser under 2022–2024. Beräkningarna är försiktiga uppskattningar och utgår från Naturvårdsverkets beräkningsmetodik inom Klimatklivet.

Antal snabbladdpunkter i regionen

Staplarna i diagrammet visar antal snabbladdpunkter länsvis i regionen år 2019 och 2024. Dessa utläses på vänster axel. Antal snabbladdpunkter har ökat med cirka 1 000 stycken varav cirka 1/3 i Stockholms län. Störst procentuell ökning har dock skett i Västmanlands och Östergötlands län, som båda har ökat antal laddpunkter med nästan 500 %. Prickarna i diagrammet visar antal laddpunkter per 100 000 invånare i regionen respektive Sverige och utläses på höger axel. Snabbladdpunkter per invånare har ökat mer i riket än i regionen i absoluta tal. Men procentuellt har de ökat något mer i regionen än i riket. År 2019 hade riket 62 % fler snabbladdpunkter per invånare än regionen. 2024 hade riket 50 % fler snabbladdpunkter per invånare än regionen.

Antal vätgastankställen i regionen

Staplarna visar antal vätgastankställen i regionen per län, vilket utläses på vänster axel. I regionen fanns bara ett publikt vätgastankställe i regionen både 2019 och 2024. Fler tankställen var dock under byggnation 2024. Prickarna visar antal vätgastankställen per miljon invånare och utläses på högra axeln. Ett tankställe har tillkommit nationellt 2024 jämfört 2019.

Du missar väl inte BioDriv Tinget?

Kostnadsfri hybridkonferens