BioDriv Öst anser att en pausad höjning av reduktionsplikten år 2023 är ett dåligt förslag. Det är direkt kontraproduktivt vad gäller både långsiktig prisstabilitet för drivmedel, ökad krisberedskap och transportsektorns omställning till fossilfrihet.
BioDriv Öst har full förståelse för det utmanande och extraordinära läge som råder och den påverkan det har på drivmedelspriserna den senaste tiden. Vi anser dock att en pausad höjning av reduktionsplikten är fel sätt att hantera situationen. Dels för att det skapar osäkerhet kring långsiktigheten i ett av de viktigaste styrmedlen för att nå transportsektorns klimatmål till 2030. Dels för att reduktionsplikten bidrar till att öka den inhemska produktionen av biodrivmedel, vilket stärker totalförsvaret och minskar importberoendet av fossil energi från tveksamma regimer. Dessutom skulle en pausad höjning av reduktionsplikten 2023 innebära ökade utsläpp med ca 880 000 ton växthusgaser, vilket helt går på tvärs med IPCC:s senaste mycket tydliga budskap om att omställningen till förnybar energi de närmaste åren behöver accelerera kraftigt.
BioDriv Öst anser att en pausad höjning av reduktionsplikten påverkar uppbyggnaden av Sveriges totalförsvar negativt. Detta eftersom reduktionsplikten är ett viktigt styrmedel för att öka den inhemska produktionen av biodrivmedel, som är en viktig del i att stärka Sveriges förmåga att hålla samhällskritiska transporter rullande i händelse av kris eller krig.
BioDriv Öst anser att regeringen bör tillsätta en utredning. En utredning som ser över införandet av ett eller flera styrmedel som stärker Sveriges totalförsvar i synergi med att bidra till att uppnå våra klimatmål. Då kan vi minska vår utsatthet för svängningar i råoljepriser samt importberoende från Ryssland och andra länder som saknar respekt för mänskliga rättigheter. En sådan utredning bör inkludera förslag på utformning av ett beredskapskontrakt för samhällsomställning.