Broschyrer och faktablad

Lagkrav på laddinfrastruktur vid byggnader

Sedan några år tillbaka finns krav på laddinfrastruktur vid ny- och ombyggnationer enligt plan- och bygglagen (PBL). Den 1 januari 2025 utökas kraven till att gälla även befintliga byggnader vilket innebär att fastighetsägare behöver agera för att uppfylla de retroaktiva kraven. I det här faktabladet ges en överskådlig sammanfattning av kraven samt råd om hur privata och offentliga fastighetsägare kan leva upp till dem, inklusive en checklista i sex punkter.

Läs mer »

Tuffa och enhetliga krav på fossilfria transporter gör alla till vinnare

Gemensamma och långsiktiga krav på fossilfria drivmedel i offentliga upphandlingar gör att företagen kan vara med på den gröna omställningen med bibehållen konkurrenskraft. Det främjar näringslivets vilja och möjlighet att investera i nya fordon och ny infrastruktur – vilket i sin tur ökar vår krisberedskap. I artikeln ger fyra transportföretagare sin syn på offentlig sektors breda drivmedelsöverenskommelse i Östergötland.

Läs mer »

Vad kostar fordonsägandet egentligen?

Vad det kostar att äga ett fordon beror på många olika faktorer, till exempel hur länge fordonet ska ägas, vilken typ av fordon det är, vilket drivmedel det använder och hur stor värdeminskningen blir. Det viktiga är att försöka hitta de faktorer som gör störst skillnad på totalkostnadskalkylen, förkortad TCO (Total Cost of Ownership), och sedan analysera kostnader för de olika fordon som kan uppfylla kraven som ni ställer i er verksamhet.

Läs mer »
Nio seglivade myter om elbilar – och varför de inte stämmer

Nio seglivade myter om elbilar – och varför de inte stämmer

Inte funkar det väl att ha elbil på landsbygden? Dessutom är elbilar dåliga för klimatet, dyra, brandfarliga och klena. Eller? Här är informationsmaterialet som slår hål på nio seglivade myter om elbilar. Detta informationsmaterial är framtaget inom projektet Hållbara elbilar och laddning i landsbygd, som drivs av BioDriv Öst i samverkan med Gröna Mobilister med finansiering från Region Uppsala. Materialet har tagits fram i samverkan med de kommunala energi- och klimatrådgivarna i östra Mellansverige.

Läs mer »

Biogas – en bra affär för din industri

Biogas är ett användbart energislag i olika processer inom industrin och som drivmedel till vägtrafik och sjöfart. För industrier som idag använder eldningsolja, fossilgas eller gasol kan biogas vara ett bra alternativ för att bli fossilfria. Broschyren innehåller information om biogasens många fördelar och inspiration från företag som redan ställt om.

Läs mer »
Gasfordon 2023

Gasfordon 2023

Biogasdrivna fordon är ett kostnadseffektivt och enkelt förnybart alternativ att byta till, och det finns många fordon att välja bland! Broschyren sammanställer gasdrivna personbilar, transportbilar och lastbilar. På grund av EU-regler som straffar tillverkare av lätta gasfordon finns det i slutet av 2023 tyvärr endast enstaka fabrikstillverkade modeller kvar att beställa. Lätta gasfordon i broschyren har gått att beställa under 2023 och kan ge vägledning om vilka fordon som finns på begagnatmarknaden.

Läs mer »
Elfordon 2023

Elfordon 2023

Att byta till ett eldrivet fordon är enkelt och det finns många fordon att välja bland. Broschyren innehåller en sammanställning över de transportbilar och lastbilar som finns på den svenska marknaden och som drivs med el eller vätgas. De rena elfordonen beskrivs först i broschyren, följt av laddhybrider och vätgasfordon. Broschyren innehåller också tips på arbetsmaskiner och arbetsfordon på el.

Läs mer »
Samverkan ger Eskilstuna slagkraft i omställningen

Samverkan ger Eskilstuna slagkraft i omställningen

Samverkan är vägen framåt för kommuner och regioner som vill ställa om till förnybara transporter. Och ju mer de gör desto mer förstår näringslivet att de också måste jobba med hållbarhet för att få vara med i matchen. Eskilstuna kommun är ett bra exempel på hur långt det går att nå i klimatarbetet genom samverkan med andra kommuner.

Läs mer »

Elbilar och brandsäkerhet

Under de senaste åren har det rullat ut allt fler elbilar på de svenska vägarna och det kommer med all säkerhet öka framöver. Utvecklingen har gått fort under de senaste åren och fler börjar se elbilen som en realistisk ersättare till de bensin- och dieseldrivna motsvarigheterna. I samband med elbilarnas ökade popularitet har också allt fler höjt ett varningens finger för den brandrisk som elbilarna kan föra med sig.

Läs mer »
Mycket att vinna på gemensamma mallar i upphandlingar

Mycket att vinna på gemensamma mallar i upphandlingar

På Södertörn söder om Stockholm ligger Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö. De åtta kommunerna har en lång tradition av att samarbeta för att stärka den kommunala och regionala utvecklingen. Ett av samarbetena är den så kallade Södertörnsmallen, som används vid offentliga upphandlingar av transporter.

Läs mer »

Broschyrer om förnybara drivmedel

Här finns det enkel, lättillgänglig och kortfattad information om förnybara drivmedel. BioDriv Öst har i samverkan med energi- och klimatrådgivare i Mälardalen, Östergötland och Gotland tagit fram broschyrer med information om förnybara drivmedel. Broschyrerna syftar till att ge kortfattad information om biogas, el, etanol, vätgas och biodiesel. Materialet består av åtta broschyrer och går lika bra att läsa på skärm som att skriva ut.

Läs mer »
Faktablad Clean Vehicles Directive (CVD)

Faktablad Clean Vehicles Directive (CVD)

EU har beslutat att det i offentliga upphandlingar av fordon samt vissa transporttjänster ska vara en viss andel av specifika fordonstyper, enligt EU:s definition på ”rena fordon”. Direktivet kallas Clean Vehicles Directive (CVD) och är implementerat i svensk lagstiftning. I faktabladet kan du läsa om vilka upphandlingar som omfattas av lagen samt hur kraven appliceras på lätta och tunga fordon.

Läs mer »
Mall för nyttjanderättsavtal för laddstation på kommunal mark

Mall för nyttjanderättsavtal för laddstation på kommunal mark

Denna mall kan användas av kommuner som vill upplåta kommunal mark till företag, för etablering av laddstationer för elfordon. Stockholms stads mall för nyttjanderättsavtal har använts som utgångspunkt vid framtagandet av denna mall, men vissa mindre justeringar har gjorts. I mallen finns gulmarkerade avsnitt, som är tänkta att justeras från fall till fall. I och med att mallen är i word-format är det enkelt för den som vill göra justeringar i avtalstexten att göra det, om så önskas.

Läs mer »

Investeringsstöd för tunga lastbilar

Klimatklivet och Klimatpremien är två stöd som kan användas om en organisation vill köpa in en miljölastbil. I det här materialet har vi på ett lättöverskådligt sätt försökt att sammanfatta hur de två stöden skiljer sig ifrån varandra för att underlätta valet av stödsystem för er organisation.

Läs mer »
Stockholms stads modell för att underlätta privata aktörers etablering av laddplatser på gatumark i kommunen

Stockholms stads modell för att underlätta privata aktörers etablering av laddplatser på gatumark i kommunen

Stockholms stad har sedan några år tillbaka arbetat med en modell som innebär att de pekar ut lämpliga ställen för laddplatser på kommunens mark samt vilka avtalsvillkor och övriga regler som gäller för de aktörer som vill etablera publik laddning på dessa ställen. I detta informationsmaterial beskrivs modellen översiktligt. Erfarenheter av hur arbetet kopplat till modellen fungerat har samlats in via kontakt med handläggare på Stockholms stad som jobbar med modellen.

Läs mer »

Ny mall hjälper upphandlare att göra rätt

Arbetar du med att upphandla fordon och transporter i offentlig sektor? Då behöver du redovisa att ni uppfyller kraven på ”rena fordon” enligt EU-direktivet Clean Vehicles Directive. Nu har BioDriv Öst tagit fram en mall som ska göra rapporteringen enklare. I artikeln berättar Matti Härsing, mobilitetssamordnare på Region Sörmland och Ulf Troeng, sakkunnig i styrmedel och upphandling på BioDriv Öst mer om arbetet med mallen och hur den kan användas.

Läs mer »
Nya krav på laddinfrastruktur för elfordon

Nya krav på laddinfrastruktur för elfordon

Riksdagen har beslutat att genomföra förändringar i plan- och bygglagen samt i lagen om energideklaration för byggnader, på grund av ett ändringsdirektiv från EU. Förändringarna innebär att det ställs krav på att vissa byggnader ska installera laddinfrastruktur för elfordon eller förbereda för detta.

Läs mer »
Bilars utsläpp är mer komplext än avgasröret

Bilars utsläpp är mer komplext än avgasröret

EU ser bara elbilar som miljöbilar och den svenska regeringen funderar på att följa efter. För att klara transportsektorns omställning behövs en bättre helhetsbild. En lång rad biogasaktörer har därför engagerat sig på EU-nivå för att öka förståelsen kring varför det inte bara går att se till de utsläpp som kommer från fordonens avgasrör.

Läs mer »
Tuffa miljökrav i upphandlingar

Tuffa miljökrav i upphandlingar

Samordningsvinster och bättre priser får allt fler kommuner att haka på gemensamma upphandlingar av miljöfordon. Upphandlingar är tidskrävande och det är lätt att snubbla på det finstilta. Gemensam förnyad konkurrensutsättning, FKU, ökar takten i omställningen.

Läs mer »
Klimatväxling

Klimatväxling

Klimatväxling innebär att en organisation lägger extra avgifter på de resor som ger höga koldioxidutsläpp. Pengarna från dessa avgifter används sedan till åtgärder som syftar till att sänka organisationens klimatpåverkan. Systemet är tänkt att ge ett tydligt ekonomiskt incitament till alla delar av verksamheten och dess anställda att bidra till att uppnå uppsatta klimatmål. BioDriv Öst har tagit fram ett informationsmaterial med exempel från offentliga organisationer som delar med sig av sina erfarenheter kring klimatväxling.

Läs mer »

Örebro Tvätt växlar upp – från fossilt till förnybart

Örebro tvätt växlar upp – från fossilt till förnybart Schlemon Athoraya som driver Örebro Tvätt har valt att satsa fullt ut på biogas. Tidigare använde företaget nära 100 kubikmeter olja och diesel om året. Nu har tvätteriet kunnat göra sig av med oljan tack vare två nya gaspannor som eldas med biogas och målet är att under 2018 även kunna göra sig av med dieseln som används i företagets bilar och lastbil genom att tanka biogas direkt vid tvätteriets lokal.

Läs mer »
Differentierad milersättning

Differentierad milersättning

Allt fler arbetsgivare vill bidra till att en fossilfri fordonsflotta. Ett bra första steg är att byta den egna fordonsflottan samt uppmuntra till cyklande och användning av kollektivtrafik. Ett bra andra steg är att använda sig av differentierad milersättning, ett sätt att premiera miljöbilar vid tjänsteresa med privata fordon. Tillämpningen skapar ett incitament för att välja miljöbil vid ett bilbyte.

Läs mer »